|
Page 2 of 2
Húst hússal vagy mûtrágyázott répát - avagy mi lesz az egészséggel?
A vegetáriánus érvrendszer másik pillére az egészséges életmód. A
húsevés kártékony voltát hangsúlyozva mondanak le mindennemû állati
tápanyagról. Dokumentált tény, hogy a szív-érrendszeri megbetegedések,
a cukorbetegség, a vastag- és a végbél daganatos elváltozásai
gyakrabban fordulnak elõ a húsevõ körében, mint a vegetáriánusoknál.
Azt sem szabad azonban elfelejteni, hogy a mérleg másik serpenyõjében
nem a nagyanyó kertjében termett, hajnali harmattal öntözött,
egészségesen harsogó zöldség virít. Ha tetszik, ha nem, a nagyüzemi
termelés, a globális gazdaság és piac jelen van a növénytermesztésben
is. Génmanipulált termékek, mûtrágya, növényvédõ-szerek, savas esõ,
lerakódott szénmonoxid és egyéb légszennyezõdések, feldolgozóipari
adalékanyagok, tartósítószerek rontják növényeink
„egészségességi-mutatóit”.
Marad a Prána?
Elég érdekesen nézne ki az a lakodalom, ahol a résztvevõk meditációba
süllyedve fordítanák arcukat az égbolt felé, és csöndes, ám elragadott
lelkesedéssel szívnák magukba a világegyetembõl feléjük áradó végtelen
energiát, a Pránát. A prána-evés furcsa szokását, bár lássuk be,
tökéletesen szennyezõanyag-mentes, kíméletes és tiszta energianyerési
mód, nem ajánlhatom jó szívvel akárkinek, mert az bizony csak a
beavatottaknak megy. A többiek szimplán éhen halnak tõle, tehát mint
táplálkozási alternatíva nem jöhet szóba.
De akkor még mindig nem válaszoltunk a kérdésre: mit együnk?
Nos, nem kell messze mennünk a válaszért, elegendõ, ha bepillantunk a
Julius Caesar-kori Rómába, s ott felkeressük egy jómódú pénzváltó fiát,
Horatiust. Az õ elhíresült mondata kell, hogy vezessen bennünket
mindennapjainkban éppen úgy, mint a táplálkozás területén: Aurea
mediveritas. Azaz: Arany Középút. A vegetáriánusok között sincs teljes
konszenzus abban, hogy mit is jelent az, ha valaki nem eszik húst. Az
úgynevezett vegánusok szerint minden olyan táplálékot számûzni kell,
ami állati eredetû. A lakto-ovo irányzat hívei engedékenyebbnek
bizonyulnak,õk ehetnek-ihatnak tejet, tejtermékeket és tojást. De a
jelenleg elfogadott táplálkozástudományi álláspont szerint a
leghelyesebb a változatos, jól megszerkesztett táplálkozás, amiben kis
mennyiségben helyet kapnak a húsfélék, nagy mennyiségben a friss
zöldségek és gyümölcsök, s a jelenleginél sokkal nagyobb szerep jut a
különbözõ gabonaféléknek.
Álláspontok viharában
Jelenleg tehát, mint oly sok mindenben, ebben a témában sincs
konszenzus a kutatók között. Egyikük erre esküszik, másikuk arra. Ha a
vegetáriánusok felkent papjait kérdezzük, õk minden bizonnyal ezer
tudományos vizsgálatot, tényt és eredményt hoznak fel véleményük
alátámasztására. A konzervatív táplálkozáskutatók ezeket minden
bizonnyal ezer másik vizsgálattal, ténnyel és eredménnyel cáfolják majd
meg. Ezen nem kell meglepõdni, hiszen azt sem szabad elfelejtenünk,
hogy nem egy olyan tudományos publikáció született már, ami mögött
súlyos gazdasági érdekek álltak, nem pedig az igazság kiderítésének
olthatatlan vágya. Jelentjük: háború folyik, a harcok egyre hevesebbek.
Mit tehet ilyenkor egy jó magazin?
Teret és megszólalási lehetõséget ad mindegyik oldalnak. Alapvetõen
többségben vannak azok az éttermek, ahol elsõsorban a „ragadozók”
kedvében jár a kínálat. Azonban találunk olyanokat is, ahol a vendégek
könyökén kívül semmiféle hús nem kerülhet az asztalra.
Cikksorozatunkban ilyen éttermek kerülnek hamarosan terítékre.
Legközelebb a budai Éden Vegetáriánus és Vegán Étterem kínálatát
mutatjuk be.
|